Acetaminophen: ernstige huidreacties in zeldzame gevallen


Acetaminophen: ernstige huidreacties in zeldzame gevallen

De populaire pijnstiller acetaminophen (ook bekend als paracetamol) kan zeldzame maar ernstige huidreacties veroorzaken, de Food and Drug Administration (FDA) heeft gewaarschuwd.

De pijnstiller is een van de meest voorkomende en lang gebruikte geneesmiddelen die verkrijgbaar zijn onder diverse merknamen in de VS, waaronder Acephen, Actamine, Feverall, Q-Pap, Tactinale, Tempra, Tylenol, Uniserts en Vitapap .

De Amerikaanse drug regulator zegt dat, hoewel de reacties zeldzaam zijn, ze kunnen omvatten:

  • Uitslag
  • blaren
  • Wijdverspreide schade aan het oppervlak van de huid.

De FDA zegt dat iedereen die acetaminophen aanneemt die huiduitslag of andere huidreactie ontstaat "Stop met het product onmiddellijk en onmiddellijk medische hulp zoeken."

Dr. Sharon Hertz, adjunct-directeur van de afdeling FDA verantwoordelijk voor pijnstillers, zegt: "Deze nieuwe informatie is niet bedoeld om consumenten of zorgverleners te betreuren, en het is ook niet aan te moedigen om andere medicijnen te kiezen." Zij voegt echter toe:

Het is uiterst belangrijk dat mensen snel herkennen en reageren op de eerste symptomen van deze zeldzame maar ernstige bijwerkingen, die potentieel dodelijk zijn."

Omdat deze waarschuwing van de Amerikaanse drug regulator nieuw is, zullen etiketten op drugspakketten die over de balie worden gekocht, op dit moment geen melding maken van de ernstige mogelijke nadelige huid effecten van acetaminophen. De FDA werkt nu samen met farmaceutische bedrijven om de etikettering bij te werken. Ondertussen vraagt ​​de regulator al dat alle voorschriften voor het geneesmiddel de nieuwe veiligheidsinformatie vermelden.

Waarom nu, na decennia van wijdverbreide acetaminophen, gebruik?

De beslissing om de consument te waarschuwen over de zeldzame maar potentieel gevaarlijke huideffecten van drugs zoals Tylenol, is een gevolg van recensies van de medische literatuur, evenals het aantal meldingen die door de FDA zijn ontvangen.

Ongeveer 107 gevallen van de slechte huidreacties werden gerapporteerd tussen 1969 en 2012, waarvan 67 resulteerden in ziekenhuisopnames en 12 bij de dood. De meeste gevallen betroffen acetaminophen producten met een enkel ingrediënt. De FDA zegt dat de gevallen zijn geclassificeerd als "waarschijnlijk" of "mogelijk" gekoppeld aan acetaminofen.

Dergelijke kleine aantallen ernstige huidreacties van zo'n wijdverbreid gebruik van het geneesmiddel geven perspectief op het nieuw geïdentificeerde risico. De FDA zegt dat de nieuwe waarschuwing serieus maar verstandig moet worden genomen.

Dr. Sharon Hertz zegt:

De acties van de FDA dienen te worden bekeken binnen de context van de miljoenen die over het algemeen genoten hebben van acetaminophen.

Desalniettemin, gezien de ernst van het risico, is het belangrijk dat patiënten en zorgverleners hiervan bewust zijn."

Meer over de zeldzame huidreacties

De FDA's grafische waarschuwing

Er zijn drie bekende huidreacties op acetaminophen, zegt de FDA. Het herinnert de consument om medische hulp te vragen voor elk van deze.

De twee meest ernstige zijn het syndroom van Stevens-Johnson en toxische epidermale necrolyse. Deze reacties zijn zeer zeldzaam, maar mensen die ze krijgen, zullen meestal op het ziekenhuis moeten zitten, en in sommige gevallen kunnen de voorwaarden leiden tot de dood.

Acute gegeneraliseerde exanthematische pustulose is de derde erkende huidreactie. Onmiddellijk stoppen met het nemen van de medicatie en het zien van een arts zal gewoonlijk betekenen dat deze voorwaarde binnen twee weken opruimt, zegt de farmaceutische regulator.

Hoe weet ik dat het een van de zeldzame maar ernstige reacties is?

De FDA zegt dat Stevens-Johnson syndroom en toxische epidermale necrolyse doorgaans wordt aangeduid door:

  • Griepachtige symptomen
  • Gevolgd door uitslag, blaren en uitgebreide schade aan de oppervlakken van de huid.

Het zoeken naar onmiddellijke medische hulp is belangrijk En "herstel kan weken of maanden duren, en mogelijke complicaties zijn littekens, veranderingen in huidpigmentatie, blindheid en schade aan inwendige organen," waarschuwt de FDA.

Jongen kickt af van zijn dagelijkse portie cafeïne (Video Medische En Professionele 2022).

Sectie Kwesties Op De Geneeskunde: Anders